UZMANLIK ALANLARIMIZDANTüketici Hakları

Tüketici Hakları

Tüketici Hakları: Vatandaşın Bilmesi Gereken Temel Bilgiler

1. Tüketici Hakları Nedir?

Tüketici hakları, mal veya hizmet satın alan bireylerin korunmasını amaçlayan yasal düzenlemelerdir. Türkiye’de bu haklar 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile güvence altına alınmıştır.
Bu haklar sayesinde haksız uygulamalara karşı kendinizi savunabilir, uğradığınız zararın giderilmesini talep edebilirsiniz.

2. Ayıplı Mal Nedir, Ne Yapabilirim?

Satın aldığınız ürün bozuk, eksik, çalışmıyor ya da size vaat edilen özellikleri taşımıyorsa bu ürün ‘ayıplı mal’dır.
Ayıplı mal durumunda şu haklara sahipsiniz:
– Ürünü iade edip paranızı geri alma
– Ürünü değiştirme
– Ücretsiz tamir
– Ayıp oranında indirim talebi
Bu haklardan birini seçmek tamamen sizin tercihinizdir.

3. İnternetten Alışverişlerde Cayma Hakkı

İnternetten ya da uzaktan alınan ürünlerde, hiçbir gerekçe göstermeksizin **14 gün içinde** cayma hakkınız vardır.
– Ürünü açmış olsanız bile (kozmetik, kişisel ürünler hariç) bu hakkı kullanabilirsiniz.
– Satıcıya yazılı olarak bildirmeniz yeterlidir.
– Cayma hakkı kullandığınızda kargo ücreti genelde satıcıya aittir (sözleşmeye göre değişebilir).

4. Taksitle veya Kredili Alışverişlerde Haklar

Taksitle alışverişlerde satıcı ile yapılan sözleşmeyi dikkatli okuyun.
– Faiz oranı, toplam borç, taksit sayısı net olmalıdır.
– Erken ödeme hakkınız vardır ve faiz indirimi talep edebilirsiniz.
– Kredili alışverişte banka da sorumludur. Sorun yaşarsanız bankaya da başvurabilirsiniz.

5. Garanti Belgesi ve Servis Hakları

Satın aldığınız ürün 2 yıl garantilidir (bazı ürünlerde daha fazla olabilir).
– Garanti süresinde arızalanırsa ücretsiz onarım yapılmalıdır.
– 1 yıl içinde aynı arıza 3 kez olursa ya da 30 gün içinde tamir edilmezse değişim talep edebilirsiniz.

6. Tüketici Hakem Heyeti Nedir?

Tüketici Hakem Heyeti, 2024 yılı için 104.000 TL’ye kadar olan tüketici uyuşmazlıklarına bakar.
– Ücretsizdir,
– E-Devlet üzerinden başvuru yapılabilir.
– Genelde 3-6 ay içinde karar çıkar.
– Hakem heyeti kararına karşı itiraz hakkınız da vardır (Tüketici Mahkemesi’ne).

7. Dolandırıldım, Ne Yapmalıyım?

Sahte ürün gönderimi, para gönderilip ürün gelmemesi, internet dolandırıcılığı gibi durumlarda:
– Derhal savcılığa suç duyurusunda bulunun.
– E-ticaret sitesinin destek birimine durumu bildirin.
– Tüketici hakem heyetine başvurup zararınızı talep edin.
– Ödeme banka/kredi kartıyla yapıldıysa, bankaya da itiraz başvurusu yapabilirsiniz.

Tavsiyeler

– Her alışverişte mutlaka fatura alın. Fatura yoksa hakkınızı aramak zorlaşır.
– İnternetten alışveriş yaparken bilinen, güvenilir siteleri tercih edin.
– Kullanım kılavuzu ve garanti belgesini saklayın.
– Sorun yaşarsanız önce satıcıyla yazılı şekilde iletişim kurun, sonuç alamazsanız hakem heyetine başvurun.
– E-Devlet üzerinden tüketici işlemleri menüsünü kullanarak şikayetlerinizi hızlıca yapabilirsiniz.

Unutmayın: Haklarınızı bilmek, sizi hem maddi hem manevi kayıplardan korur.

http://akifasar.av.tr/wp-content/uploads/2025/01/avukatlogo-640x211.png
Körfez Mah. Ankara Karayolu Cad. No:111 Daire:57 İzmit / Kocaeli

Copyright © Mehmet Akif Aşar 2024

×